22. juni 2016

Mønsterfobi

Nei det er ikke helt sant. Jeg har ikke fullstendig fobi mot mønstre og oppskrifter. Men jeg må glatt innrømme at liker best å dikte litt underveis når jeg strikker eller hekler. Eller lager mat for den saks skyld.


Jeg hadde et restegarnsinnlegg for litt siden, og greide ikke helt å gi meg med det. Dessuten har jeg dilla på slike farger som jeg kaller gammeldagsgul, støvetegul, grusjegrønngul og grågulgrønn. You see? Jeg sikter til slike farger som minner om 50 tallsduker, gamle slitte hus som ikke har vært malt på 60 år og matte grønne kjellerlemmer med sprukken patina...















Jeg har sågår vært å kjøpt meg maling til stoler som også skal få sitt glatte lag, i helt matt maling. 01 Kalles det nå. Jeg tror ikke jeg har malt noe særlig siden glansstyrke 10 var det matteste av det matte. Vel det var ikke maling jeg skulle japle i vei om... men det var da altså denne støvgule bomullsnøste på Søstrene Grene... det var da umulig å gå forbi... jeg kunne da sikkert kvikke opp det røsslyngrosafargede restehåndklestrikkeprosjektet som jeg holdt på med. Og som tenkt så gjort. Men denne gangen lot jeg fantasien manøvrere litt hardere styrbord... og bestemte at dette skulle hverken bli særlig systematisk eller symetrisk. Resultatet ser du her.


Det fine med hekleborder er at de strammer opp kantene og pynter samtidig. Og så enkelt! Langs strikkesidens bunn- og toppside: x 5 staver i en strikkemaske (strkm), hopp over en strkm., 1 kjedemaske, hopp over en strkm. x gjenta fra x til x, i hjørnene 8 staver. Ikke noe hokuspokus altså. På langsidene er det litt eklere å bergene avstand mellom maskene. Det kan lett bli bølgete dersom du hekler buene for tett. Men da er det bare å rekke opp og prøve på nytt. Dette er nemlig en bord du lager i en fei. Tjo hei!
Legg inn en kommentar